Even ontsnappen aan onlinelessen

Escape Room (bron: 123RF)Een tijdje terug stond het me zo tegen om via een beeldscherm les te geven dat ik ging nadenken hoe ik daaraan kon ontsnappen. Als enthousiaste puzzelaar kreeg ik de volgende inval: ik bouw een escape-room.

Het te behandelen onderwerp – chronisch zieken – stond voor twaalf lesuren op het rooster. Alle theorie staat prima beschreven in de methode Zorgpad, maar helaas betrap ik maar weinig studenten op het gebruik ervan.
Het werd geen fysieke escape-room maar een digitale; de uitvoering moest nog steeds geschikt zijn voor afstandsonderwijs. Ik ben geen whizzkid en het was daarom even zoeken naar een handige digitale uitvoeringsvorm. Ik koos voor vijf PowerPoints met vragen die elk stonden voor een kamer. De PowerPoints 2- 5 waren voorzien van wachtwoorden, die gelijk waren aan de te vinden codes in de kamers 1-4 . De geheime code van kamer 5 moest aan mij worden geappt.

Ik wist niet hoe mijn groep op deze lesvorm zou reageren. Om ze te stimuleren beloofde ik ze een punt extra voor de toets als ik de juiste code binnen drie weken ontving. Het enthousiasme was boven verwachting; de meesten gingen voortvarend aan het werk. Maar het vinden van de codes was lastiger dan ik had verwacht en dat frustreerde hen. Daarom mochten ze al snel hun antwoorden op de vragen aan mij appen bij een niet-werkende code. Dan vertelde ik welke antwoorden fout waren, of dat een antwoord bijna goed was maar dat ze naar een ander woord moesten zoeken. Dat leidde tot appjes van studenten op de meest onverwachte momenten zoals zaterdagavond laat. Maar dat had ik graag over voor dit experiment.

De studenten werkten in groepjes van drie of vier en allen vonden de laatste code pas in de derde week. Ik hou er rekening mee dat de laatste inzenders informatie hebben opgevraagd bij de anderen. Dat boeide me niet echt. Belangrijk was dat om de vragen te beantwoorden iedereen eindelijk eens in Zorgpad had gezocht. En het belangrijkste was dat de deelnemers goed voorbereid de toets maakten met prima scores tot gevolg.

Terugkijkend was het zowel voor de studenten als voor mij een leuke afwisseling van de onlinelessen. De studenten vonden het leerzaam en ze waardeerden het erg dat ze een en ander op zelf gekozen tijdstippen en in eigen tempo konden uitvoeren. Toch zal er een tijdje overheen gaan voordat ik aan de volgende escape-room begin. Dit om te voorkomen dat het een nieuwe sleur voor studenten gaat worden. Het bouwen zelf ging best efficiënt; ik heb daar niet meer tijd aan besteed dan dat er normaal voor dit onderwerp staat. Bovendien is het een prachtige investering want later kan ik hem opnieuw gebruiken – even codes aanpassen en de les is klaar.

Reacties zijn gesloten.